THE MARGINS VIEWED FROM THE OUTSIDE: TWO PECULIAR PHENOMENA OF THE HISTORY OF BRAZILIAN LITERATURE OF THE 20TH AND 21ST CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52152/heranca.v5i2.537

Keywords:

Brazilian, Literature, History, Canon, Margins

Abstract

The article intends to radiograph two opposite phenomena that mark the understanding of the margins of contemporary Brazilian Literature. First, we will reflect on the unusual importance that, gradually, the conquest of a ‘voice’ in Brazil for non-hegemonic representations and discourses, such as peripheral urban literature or migrant literature, gradually acquired. Secondly and in opposition to this admirable openness, which gave a remarkable specificity to Brazilian literature, we will examine the permanence of a certain inflexibility regarding the entry into the Brazilian canon of certain hybrid and heterodox discourses from a literary and artistic point of view (such as the excellent proposals by Flávio de Carvalho, Hélio Oiticica, or Nuno Ramos), an incomprehensible phenomenon, considering the aforementioned integration and canonization of other heterodoxies and literary ‘margins’ in recent decades and, above all, the centrality of the ‘antitradition tradition’ in the history of Brazilian Literature.

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Author Biography

Alva Martínez Teixeiro, Universidade de Lisboa

ALVA MARTÍNEZ TEIXEIRO (A Coruña, Galiza –Espanha, 1982) é, desde 2012, Professora Auxiliar de Estudos Brasileiros, do Departamento de Literaturas Românicas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL), desde 2021, Diretora do Mestrado em Estudos Brasileiros (Faculdade de Letras e Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa) e, desde 2022, Professora Associada Estrangeira do Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). É, igualmente, investigadora integrada no Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias (CLEPUL) da mesma instituição, onde, desde 2020, coordena o ‘Grupo de Investigação 3 — Literatura e Cultura Brasileiras”.
Licenciada em Filologia Portuguesa (2005), pela Universidade de Santiago de Compostela (USC), é Mestre e Doutora em Literatura Brasileira, pela Universidade da Corunha (UDC), respetivamente, com a dissertação «O discurso da violência na literatura brasileira contemporânea – O policial carioca: Rubem Fonseca e Luiz Alfredo Garcia-Roza» (2007) e com a tese «A obra literária de Hilda Hilst e a categoria do obsceno – Entre a convenção e a transgressão: o erótico-pornográfico, o social e o espiritual» (2010, Menção 'Doutor Europeu' e Prémio Extraordinário).
Nos anos 2008 e 2009, foi contrada pré-doutoral na Universidade da Coruña e, de 2012 a 2018, docente de Literatura Brasileira na Licenciatura de Estudos Portugueses da Université Mohammed V (UM5), de Rabat. Foi bolseira da Fundação Calouste Gulbenkian (Bolsa de Investigação de Cultura Portuguesa para Estrangeiros, 2011), para realizar trabalho de investigação sobre a obra literária de Sophia Andresen, numa estadia pós-doutoral de nove meses na Biblioteca Nacional de Lisboa e no Centro de Estudos Humanísticos (CEHUM), da Universidade do Minho; centro e universidade em que foi investigadora externa (2013-2016) do 'Grupo de Estudos Brasileiros em Portugal (GRES)'. Desde 2012, é investigadora colaboradora do 'Grupo de Investigación Lingüística e Literaria Galega (ILLA)', da Universidade da Coruña, desde 2014, do 'Grupo de Estudios Literarios Brasileños Avanzados (ELBA)', da Universidad de Salamanca, e, desde 2017, do projeto de investigação 'Diálogos Ibéricos e Ibero-Americanos (DIIA) – Centro de Estudos Comparatistas (CEC)', da Universidade de Lisboa. A partir de 2019 é coeditora, com Paulo Ricardo Kralik Angelini, de «Navegações. Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa» (PUCRS / CLEPUL).
Os seus trabalhos de investigação focam as Literaturas Galega e Portuguesa e, em especial, a Literatura Brasileira Moderna e Contemporânea e as relações entre as artes e as escritas atuais. Publicou os livros monográficos «A pretensa nostalxia da autoridade – Unha interpretación parcelar de "O porco de pé" de Vicente Risco» (2007, Prémio “Ramón Piñeiro” de Ensaio) e «Nenhum vestígio de impureza – Da necessidade estética na ética e na poética de Sophia de Mello Breyner Andresen» (2013), assim como, já no âmbito concreto dos Estudos Brasileiros, «"Maktub" – Da retórica na ficção de Raduan Nassar» (2006) e «O herói incómodo – Utopia e pessimismo no teatro de Hilda Hilst» (2009), coordenando, com Dirk-Michael Heinnrich e Giancarlo de Aguiar, o volume «Vicente e Dora Ferreira da Silva – Uma vocação poético-filosófica» (2015) e editando, com Carlos Paulo Martínez Pereiro, «Machado de Assis e a 'mundana comédia'. Cinco peças teatrais» (2017). Em 2014, com o ensaio «A linha de sombra de uma suspeita lição de zoologia – Do animal e do humano na narrativa de Lygia Fagundes Telles», obteve o “Prêmio Itamaraty – IV Concurso Internacional de Monografias”, do Ministério das Relações Exteriores do Brasil.

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Published

2022-12-18

How to Cite

Martínez Teixeiro, A. (2022). THE MARGINS VIEWED FROM THE OUTSIDE: TWO PECULIAR PHENOMENA OF THE HISTORY OF BRAZILIAN LITERATURE OF THE 20TH AND 21ST CENTURIES. Herança, 5(2), 141–154. https://doi.org/10.52152/heranca.v5i2.537